Traffipaxok működése
A rendőrségi sebességmérők, a “traffipaxok” működése:
LÉZERES sebességmérés:
Magyarországon a rendőrségi sebességmérések 55%-a lézeres elven történik. A rendőrségi és civil autókban a vezetőülés melletti ülésen lévő valamint a háromlábú állványra kihelyezett mobil mérőeszközök lézeres elvűek. Jelenleg Magyarországon a 2015. márciusában üzembe helyezett 160db ARH CAM-S1 típusú lézeres sebességmérővel dolgozik a rendőrség.
RADAROS sebességmérés:
A rendőrségi mérések 45%-a radaros elvű. Magyarországon kizárólag fixen telepített (fémdobozba, kapukra telepített) változatokkal találkozhatunk. Ilyen mérések előfordulhatnak: autópálya szakaszokon (M0, M1, M7, M5 stb.), városbevezető szakaszokon és forgalmasabb közlekedési csomópontokon is. Ezeket a méréseket csak előre jelezni lehet radar-, vagy GPS detektorokkal koordináta alapján. Fontos, hogy a radaros mérőeszközök jelét blokkolni NEM lehet, így minden esetben lassítani kell. Jelenleg Magyarországon 132 helyszínen lehet Trafficspot (“VÉDA kapu”) ellenőrzési ponttal találkozni, a körülbelül 25 db régi, NJL radaros traffipaxszon kívül.
EGYÉB sebességmérési módok:
Az egyéb mérési módszerek közé tartoznak a közlekedési jelzőlámpába szerelt automata traffipaxok, piroslámpa figyelő kamerák, szakaszmérő kamerák és a sebességkijelző ellenőrző táblák. Ezek a műszerek nem minden esetben bocsátanak ki jeleket, így előrejelzésüket telepített adatbázissal rendelkező GPS detektorokkal lehet megvalósítani. Magyarországon jelenleg szakaszmérést nem alkalmaznak, viszont előfordul néhány piroslámpa figyelő kamera forgalmasabb csomópontokban.
A lézeres traffipaxok működése
LIght Detection And Ranging – LIDAR (fényen alapuló távolságmérés)
- Láthatatlan, irányított, egyenes vonalú infravörös fénysugárimpulzusokat bocsát ki.
- A járműről azonnal visszaérkező impulzusokból állapítja meg a sebességet.
- A bemérés pillanatától tudja az autó sebességét.
A 160 db magyar mérőeszközzel, az ARH CAM-S1-el 2015. március 26 óta lehet találkozni az utakon. Ezeket a műszereket a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat projekt első hullámában helyezték üzembe Magyarországon azzal a céllal, hogy minél hatékonyabban tudják ellenőrizni a közúton közlekedőket. Az eszköz tudása meghaladja az elődeiét: nem csak a járművek sebességét képes pontosan mérni, hanem egyéb közlekedési szabálysértéseket is képes dokumentálni, például a tilos jelzésen való áthaladást, a behajtási tilalom megszegését, a buszsávban, leállósávban való közlekedést is.
Sebességmérés mozgó autóból
A rendőség 2018. máj. 25.-én tett közzé egy videót, melyből látszik, hogyan rögzítik a szabálytalanságokat jelöletlen rendőrségi gépkocsiból Fáma III készülékkel.
A szélvédőre szerelt detektorok lézerérzékelése
Korábban kézenfekvő megoldásnak tűnt egy szélvédőre helyezhető radar- és lézerdetektor használata a traffipaxokkal szembeni védelem céljából, azonban már az ARH CAM-S1 az elődeinél közelebbről és szűkebben mér, ezért a lézerjele nem minden esetben éri el a szélvédő magasságát, ahol a radar- és lézerdetektor található.
A szélvédőre helyezhető detektorok eredményesen alkalmazhatók a mobil radaros mérőeszközök és a régebbi lézeres mérők előrejelzésére, viszont a közelről, alacsonyan történő lézeres mérések előrejelzéséhez érdemes kiegészíteni a már meglévő szélvédős detektort rendszámtábla-keretbe szerelhető lézerérzékelővel vagy lézerblokkolóval.
Védekezés a lézeres sebességmérők ellen:
A lézerblokkolók a lézeres elvű sebességmérési módok eredményességét gátolják meg időlegesen, de nem képesek előrejelezni, vagy megakadályozni a radaros és egyéb mérési módokat. Lézeres elvű sebességmérések előfordulhatnak rendőrségi és civil autókban a vezető ülés melletti ülésre, vagy háromlábú állványra rögzített mérőeszközből, akár manuálisan, akár teljesen magára hagyva a készüléket automatikus módon, illetve egyre többször előfordulnak forgalomban közlekedő autókban is. A lézeres mérések ellen a legbiztosabb védelmet a lézerblokkolók nyújtják, amelyek a rendőrségi mérést érzékelve jeleznek, és pár másodpercig visszatartják a sebességjelet (a rendőr nem látja a jármű sebességét), így biztonságosan korrigálható a sebesség.
A radaros traffipaxok működése
Minden esetben lassítani kell!
Fixen telepített radaros traffipaxok ellen leghatékonyabban radar- és GPS detektorokkal lehet védekezni, viszont nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezek az eszközök nem blokkolják a bejövő jelet, hanem figyelmeztetnek a mérésre. Ezért minden esetben körültekintően lassítani kell, különben gyorshajtás esetén bírságra lehet számítani!
Védekezés a radaros sebességmérők ellen:
Magyarország jelenleg 157 helyszínén működik fixen telepített traffipax, ebből 132 az újonnan telepített VÉDA, Trafficspot ellenőrző kapu, amelyeken 365 darab kamerával ellátott mérőeszköz került elhelyezésre a VÉDA rendszer keretén belül. Ezeknek a készülékeknek a helyzete nem változtatható, ezért GPS technológia segítségével előjelezhetők. A GPS technológiás detektorok az előre telepített, frissíthető adatbázis és a GPS vevő segítségével folyamatosan nyomon követik a jármű aktuális pozícióját, és azt is, hogy az útvonalon található-e sebességmérő készülék vagy egyéb veszély. Ha egy ilyen pozíció felé közeledik a jármű, a GPS detektor jelzi annak távolságát és a megengedett sebességet, így szükség esetén korrigálható a sebesség.
Egyéb sebességmérési módok
Nem csak mobil traffipaxokkal (radaros és lézeres sebességmérő eszközökkel), illetve telepített radaros traffipaxokkal, hanem közlekedési jelzőlámpába szerelt, automata sebességmérőkkel is lehet találkozni a közlekedés során. A jelzőlámpába szerelt automata traffipaxok a sebességmérésen kívül fotózzák a piros lámpán áthaladó járműveket, zöld jelzésnél pedig a gyorshajtókról készül drága fénykép.
Európában gyakran alkalmazzák sebességmérésre a szakaszmérő rendszereket. Egy-egy útszakasz elejére és végére kamerákat helyeznek el, a megfigyelés során a gépjárművek belépésének és kilépésének idejét rögzítik, ebből számolják ki a jármű átlagsebességét. Az azonosítás rendszám alapján történik. Az ilyen útszakaszokat GPS-detektor segítségével lehet előre jelezni.
2013. júniusában elkezdték Magyarországon az e-útdíj ellenőrző kapuk telepítését. Elképzelhető, hogy a jövőben az ellenőrző kapukat a gyorshajtások visszaszorítására is alkalmazni fogják. Úgy tudjuk, jelenleg nem használatosak ilyen célra.
Védekezés az egyéb sebességmérési megoldások ellen:
A GPS adatbázissal rendelkező detektorok azokról a sebességmérő eszközökről is képesek tájékoztatást adni, amelyek semmilyen jelet nem bocsátanak ki, vagyis nem érzékelhetők sem radar- és lézerdetektorral, sem lézerblokkolóval.
Figyelem! Nem minden európai országban engedélyezett a traffipaxjelzők használata, ezért kérjük minden esetben tájékozódjon az adott országban érvényes szabályozásokról! A gyártó és a forgalmazó semmilyen felelősséget nem vállal a sebességhatár túllépéséből és/vagy a készülék használatából vagy a szakszerűtlen beszereléséből adódó bármilyen jellegű büntetésért, kárért vagy bármely egyéb hátrányért. A készülék nem a gyorshajtás elősegítésére való, hanem a véletlen sebességtúllépés következményeinek megelőzésére szolgál. Minden esetben tartsa be a sebességhatárokat, és közlekedjen az látási és útviszonyoknak megfelelően! A radardetektor nem tévedhetetlen eszköz. Előfordulhatnak olyan szituációk, amikor bizonyos külső körülmények miatt későn vagy egyáltalán nem jelez. Ennek oka nem a készülék hibás működéséből adódik, hanem a fizika törvényszerűségére vezethető vissza.