Barion Pixel
A böngészési élmény fokozása, a személyre szabott hirdetések vagy tartalmak megjelenítése, valamint a forgalom elemzése érdekében sütiket (cookie) használunk. Az "Elfogadom" gombra kattintva hozzájárulhat a sütik használatához.
Menü
Ön itt jár: > Kezdőlap > Hírek >

Hanggenerátor - így csinálnak bitang hangot egy dízelnek is

Hanggenerátor - így csinálnak bitang hangot egy dízelnek is Sokat számít a vezetési élményben, hogyan szól az autó. Nemcsak befelé, hanem főleg kifelé. A mai világban nem egyszerű szép hangú új autót találni, de ezzel a kütyüvel bárhogyan megszólalhat.

2022-04-22 Forrás: vezess.hu 

 

Egy Subaru Impreza bubogása messziről felismerhető, de egy M3 magasan forgó sorhatos motorjának fémessége és egy Nissan GT-R versenyautó-szerű hangerejére is azonnal felkapjuk a fejünket. Tudjuk, hogy mi közeledik. A mai autók többségénél ez már nem egyszerű feladat. Az európai normák nem csak az eregetett gázokat, de a hangerőt is szabályozzák. A katalizátorok, turbók, hangtompítók és főként a hibrid rendszerek terjedésével lassacskán mindennek nagyon hasonló hangja lesz. Mi lesz így az autóhangokra gerjedő fülekkel?

Több megoldás is létezik, és nem csak a kipufogórendszer drasztikus átépítésére kell gondolni. Egy rendes, valóban igényesen megépített rendszer árának a negyedéből is szólhat úgy egy autó, ahogy megálmodtuk. Aztán, ha úgy van kedvünk, akkor éppen másmilyen autó hangját is választhatjuk, akár minden percben másét. Hogy lehetséges ez? Hanggenerátorral. Egy valódi belső égésű motor apró robbanásai által okozott igazi, mélyről jövő, szőrszálállító zajhoz kevéssé hasonlítható, de élményt képes adni, és sokszor épp az a lényeg.

 

 

 

 

 

A gyártók is használják ezt a megoldást
 

Miután az európai szabályozások egyre szigorodnak, a gyártóknak sincs egyszerű dolga, ha tisztességes hangélményt szeretnének nyújtani a vásárlóknak. A hanggenerátorok térnyerése az utóbbi évtizedben bontakozott ki igazán, és az első megoldások óta mára egészen hihető megoldásokat hallani, sőt, sokszor nehéz megmondani, hogy a valódi kipufogó hangját, vagy művi hangokat hallunk.

Erre is több megoldás létezik, minden gyártó igyekszik megtalálni a legjobbat. A BMW az elsők között kezdte el használni a hanggenerálást. A mesterséges kipufogóhangot először az F10-es M5-ösben alkalmazták. A turbós V8-as benzinmotor a hozzá tartozó katalizátorokkal önmagában már nem tudta hozni azt a hangélményt, amit a korábbi modellek, kellett valami plusz.

 

hanggenerátor powertuning xhaust 

 

A szintetikus hangot végül a BMW úgy konfigurálta az M5-höz, hogy annak motorfordulatszámától, gázpedálállásától, a váltó fokozatától és a sebességtől függően motor- és kipufogóhangot adjon az utastér felé, méghozzá a hangszórókon keresztül. Vagyis a külvilág számára maradt a tompított V8-as hangja, de az utastér zengett a jó orgánumoktól. A BMW a mai napig ezt a megoldást finomhangolja autóinál, amellett, hogy a mai szabályoknak is megfelelő, kellőképpen hangos kipufogórendszereket is alkalmaznak.

De nem csak a valódi sportmodellek esetében találkozunk ilyen megoldással. A Renault Clio harmadik generációjában és az első Capturben is választhatunk olyan hangot az autónknak, amilyet csak szeretnénk a 30-as évekbeli Renault-tól a sport Clión át a jövő űrhajójának hangjáig. Ez színtiszta szórakoztatás a bent ülők számára, de kint még mindig ugyanúgy szól az autó, teljesen átlagosan.

Az Audinál éppen ezért egészen más irányba mentek, és nemcsak a benzines, de dízel modelleknél is. A hanggenerátor külön egységet alkot és az utastéren kívül, a kipufogórendszerre erősítik. Ez is szintetikus hangsugárzó, egy külön dobba ágyazott hangszóró, mely a külvilág felé szórja az imitált hangokat, ezzel még egy alacsonyan forgó dízelmotor is lehet mélyen dörmögő V8-as orgánumú. Ilyen a Škoda Kodiaq RS megoldása, és ehhez nagyon hasonlót építtethetünk be bármilyen autóba a Powertuning műhelyében is. Elmentünk hozzájuk, hogy megnézzük, meghallgassuk, mit tud egy ilyen eszköz.
 

Hangszóróból jöhet V6, V8, V10, de V12-es hang is, ahogy szeretnénk
 

Drasztikus átalakítás helyett a Powertuning által beépített Xhaust-szett az autó számára teljesen fájdalommentes beavatkozás. Egy új eszközt szerelnek be, mely leginkább egy diszkoszra vagy nagyobb hamburgerre hasonlít. A rozsdamentes acélgömb egy nagy teljesítményű, víz- és porálló hangszórót rejt magában. Sok hasonló eszközzel ellentétben itt nem hegesztés, hanem rögzítőgyűrű fogja össze a gömb két felét, így a hangszóró esetleges javításához, tisztításához, cseréjéhez nem kell vágni a kütyüt. A dupla falú rezonátorgömbön egy kivezetőnyílás is található, mintha egy hagyományos kipufogó vége lenne.


Teljes cikk: https://www.vezess.hu/magazin/2022/04/22/hanggenerator-kipufogo-xhaust-teszt/